Allergenen in de horeca. Op deze dingen moet je letten

Om er voor te zorgen dat iedereen veilig kan eten in de horeca is het belangrijk dat er goed wordt opgelet met allergenen, Klik hier voor meer. Allergieën kunnen namelijk soms gevaarlijke situaties opleveren, daarom is het belangrijk hier goed mee om te gaan. 

HACCP horeca, voedsel en veiligheid

Een van de dingen waar je in de horeca op moet letten omtrent allergenen is het voedselveiligheidssysteem op basis van HACCP eisen. Dit is een systeem voor voor voedselveiligheid waar alles levensmiddelenbedrijven zich aan moeten houden. De eisen die hieraan verbonden zijn staan in de hygiënecode. Als je volgens deze eisen werkt voldoe je aan de HACCP eisen. Het HACCP systeem is preventief en moet ervoor zorgen dat er geen bedreigingen voor de gezondheid van mensen kan ontstaan. HACCP horeca is dus het meest voorkomend, voor elke horeca instelling is het van belang dat ze zich houden aan de HACCP eisen. 

De HACCP horeca principes

Bij de HACCP eisen voor de horeca horen een zevental principes waar de horeca zich aan dient te houden. Deze principes omvatten het bepalen van alle gevaren, punten die gecontroleerd dienen te worden, het vaststellen van normen, gevaarlijke punten controleren, maatregelen nemen, controleren of het HACCP plan correct is en als laatste alles vastleggen. Voor horeca ondernemingen kan dit laatste soms een hele klus zijn om alle allergenen en producten vast tellegen en te controleren. Moderne horeca systemen maken dit tegenwoordig echter steeds gemakkelijker. Verder zijn er ook nog andere punten waar men in de horeca op moet letten, denk aan sieraden, kleding, ziektes, controles en de aansprakelijkheid omtrent producten. 

Allergenen vermelden op de menukaart

Of je allergenen wel of niet op de menukaart zet is aan jezelf. Dit is niet officiëel verplicht maar wel aan te raden. Zo kun je problemen voorkomen en ervoor zorgen dat iedereen veilig een bezoek aan jouw horeca onderneming kan brengen. Vooral met fysieke menukaarten levert dit echter vaak problemen op, zeker wanneer je deze geregeld verandert. In het geval je over een digitale menukaart beschikt en deze geïntegreerd is met een POS-systeem kan dit echter makkelijk georganiseerd worden. Ook kun je ervoor kiezen een extra allergenenkaart te maken als aanvulling op de normale kaart, in het geval je een fysieke kaart gebruikt.

Communiceer met de klanten

Een belangrijk punt om op te letten in de omgang met klanten met eventuele allergieën of intoleranties is om duidelijk te blijven communiceren. Allergieën kunnen namelijk grote problemen opleveren. Probeer daarom zoveel mogelijk informatie te verschaffen en wanneer je geen zekerheid kunt bieden dit ook eerlijk aan te geven. Dit kan je ook helpen nieuwe klanten aan te spreken, mensen met allergieën of intoleranties zoeken namelijk vaak eerst online naar horecazaken en ervaringen omtrent allergenen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.